Print

TEMA DE CERCETARE AN ŞCOLAR 2013 – 2014

Posted in teme

Şcoala Gimnazială „Teofil Vâlcu”

Comuna Hăneşti    Judeţul Botoşani

TEMA DE  CERCETARE  AN  ŞCOLAR  2013 - 2014

 

„Violenţa din mediul şcolar, factor perturbator al procesului instructiv – educativ”

 

Argument:

            Un studiu interesant şi cu perspective mari de aplicabilitate, coordonat de Mihaela Jigău, Aurora Liiceanu şi Liliana Preoteasa,  ( „Violenţa în şcoală”, Editura „Alpha MDN”, Bucureşti 2006), a circulat şi a fost studiat de  cadrele didactice din comuna Hăneşti. Prezentat în comisiile metodice, în  şedinţele consiliului profesoral şi  consiliului de administraţie, dezbătut adesea în lectoratele cu părinţii, studiul ne-a fost un adevărat îndrumar în activitatea de ameliorare a fenomenului violenţei în şcoli.

            Reţinem din studiul amintit: „Violenţa umană este, fără îndoială, una dintre temele recurente ale societăţilor contemporane. Preocuparea pentru manifestările de violenţă, dilemele privind creşterea criminalităţii şi a cauzelor ei, strategiile de prevenire şi combatere a acestor fenomene reprezintă subiecte de reflecţie pentru lideri de opinie, politicieni, jurnalişti şi, mai ales, pentru cercetători din diferite domenii ale ştiinţelor sociale. Globalizarea interesului faţă de violenţa socială este consecinţa unei conştientizări generalizate privind necesitatea punerii violenţei pe agendele de lucru ale diferiţilor actori sociali, responsabili de găsirea unor soluţii, dar şi de mobilizarea corpului social, a societăţilor civile pentru luarea de poziţie, implicarea şi participarea la prevenirea şi /sau combaterea acestui fenomen social. (…)
           Violenţa şcolară este doar una dintre manifestările violenţei cotidiene. Dezbaterile privind relaţia între conceptul de drept la siguranţă şi mediul şcolar au căpătat în Europa o dezbatere continuă şi constantă, cu diferenţe de la ţară la ţară”.

Din perspectiva unei definiţii operaţionale, violenţa şcolară cuprinde: 

a) violenţa verbală şi psihologică ( poreclire, tachinare, ameninţare, hărţuire, ironizare, imitare);
b) violenţa fizică ( lovire, bătaie, torturare, bruscare, împingere, piedică, rănire);
c) comportamente care intră sub incidenţa legii  (viol, consum / comercializare droguri, furt, vandalism, provocare de stricăciuni cu bună ştiinţă);
d) ofensă adusă statutului / autorităţii cadrului didactic (limbaj sau conduită ireverenţioasă faţă de cadrul didactic);
e) comportament şcolar neadecvat  (întârziere la ore, părăsirea clasei în timpul orei, fumatul în şcoală şi orice alt comportament care contravine flagrant regulamentului şcolar în vigoare).

Scopuri:

  1. Investigarea fenomenului violenţei şcolare în comuna Hăneşti;
  2. Prevenirea şi combaterea violenţei şcolare prin elaborarea unor strategii adecvate, specifice comunei Hăneşti;
  3. Identificarea cauzelor violenţei şcolare pe baza percepţiei lor de către principalii actori ai sistemului educaţional din comuna Hăneşti.

Obiective:

  1. Evaluarea dimensiunilor fenomenului de violenţă în şcolile din comuna Hăneşti;
  2. Identificarea cauzelor care duc la violenţa şcolară;
  3. Identificarea situaţiilor de violenţă şcolară;
  4. Găsirea unor modalităţi de ameliorare a fenomenului violenţei în şcoală de către cadrele didactice;
  5. Modalităţi de atragere a părinţilor în activităţi de eradicare a fenomenelor de violenţă în şcolile comunei;
  6. Elaborarea unei tipologii a fenomenului violenţei în şcoală (specificitate locală);
  7. Îmbunătăţirea experienţei pozitive acumulată în demersurile de ameliorare a acestui fenomen.

Documente de la care se poate porni:

  1. Situaţiile statistice şi analizele din arhivele unităţilor şcolare din comună;
  2. Informările lunare şi anuale ale poliţiei locale;
  3. Mihaela Jigău, Aurora Liiceanu, Liliana Preoteasa: „Violenţa în şcoală” (UNICEF,  2005);
  4. Consiliul Europei: „Reducerea violenţei în şcoală – un ghid al schimbării” (2007);
  5. Consiliul Europei: „Carta europeană pentru o şcoală democratică fără violenţă”;
  6. Ferreol Gilles, Adrian Neculau: „Violenţa. Aspecte psihosociale” (Iaşi, 2003);
  7. Consiliul Europei: „Violenţa în şcoală: fişă informativă”;
  8. Consiliul Europei:  „Convenţia privind protecţia copiilor împotriva exploatării sexuale şi a abuzurilor sexuale ( Convenţia de la Lanzarote);
  9. Consiliul Europei: „Recomandarea 135 / 2003 privind parteneriatele locale pentru prevenirea şi combaterea violenţei în şcoli”;Legea nr. 252 / 2010;
  10. Orice experienţă pozitivă locală.

 

Director,

Prof. Lucian Manole